Wednesday, December 29, 2010

Manik Bunga V.1

Assalamualaikum

Masa untuk mengupdate blog di saat-saat pengakhiran tahun 2010 yang cuma tinggal beberapa hari saja lagi untuk ditinggalkan... Manik Bunga V.1..insyaALLAH akan ada idea dan kerajinan untuk menghasilkan manik bunga versi 2.....

 Inilah hasilnya....cuma dibahagian tangan baju saya menggunakan corak sisik ikan yang sangat simple dan mudah untuk dijahit...tapi sangat tidak sesuai dijahit dibahagian leher baju...(bukan apa takut labuci tersebut menyangkut di rambut)


 Corak bunga yang lebih jelas.....


InsyaALLAH ada masa kita akan berkongsi cara bagaimana untuk menghasilkan manik bunga ini....

Print This Page

Sambal Daun Kemangi

Assalamualaikum....

Jom kita kongsi resepi Sambal Daun Kemangi (Cema'gie).....Sambal ini lagi sedap kalau dicicah dengan ubi kayu rebus...memang gandingan yang mantop.....


Inilah daun kemangi....yang ditanam sendiri (aktiviti mamaku)

 
Bahan-Bahan

1 Biji Bawang Besar
20 Biji Cili Padi (kalau suka pedas tambah lagi)
4 biji tomato dihiris halus
1 Tangkai Daun Kemangi
1 Suda Besar Gula Merah
1 Inci Belacan
Udang Kecil (cencaluk - Option) - kalau tiada pun boleh
Garam Secukup Rasa
Sedikit Gula Pasir

Cara-cara
  1. Tumis bawang besar hingga naik bau...masukkan tomato masak hingga tomato hancur tambahkan minyak jika sedikit kering.
  2. Masukkan cili padi yang telah ditumbuk bersama belacan dan garam.
  3. Masukkan daun kemangi, cencaluk, gula merah dan sedikit gula pasir.....
  4. Siap untuk dihidang
jemput makan....
SELAMAT MENCUBA

Print This Page

Gambar Yang Terlewat

Assalamualaikum.....

Kali ini baru ada kesempatan untuk mengĂșpload gambar yang terlewat


Kek yang diberikan oleh Kak Nora
Blueberry Cheesecake yang sedap......bilalah baru dapat buat kek ni....


Ini pula kek untuk bulat....Kek Black Forest

Al maklumlah tiada majlis dibuat untuk meraihkan 2 insan yang bertuah ini

....jadi hari tu hanya aktiviti menghabiskan kek yang ada...
Budak-budak ini cuma menghabiskan fresh cream jak...yang lain ditolaknya sama mamanya.....
kamu ni nak klu mcm ni bilalah mama mau kurus....


Tqvm tu my geng..Nanie....Hadiah untuk bulat....dan clip shawls yang comel.......
dan tqvm to kak nora tuk tudung pink......

Tuesday, December 21, 2010

Happy 1st Birthday to My Bulat - 20.12.2010



Assalamualaikum.....

Buat anakku Adriana Batrisyia @ Bulat selamat ulang tahun yang pertama....
Semoga menjadi anak yang soleha, anak yang bijak dan mempunyai akhlah yang mulia...
dengar cakap mama, ayah, nenek, atok, nana, pakcik, adam & kakak ok....

Juga selamat ulang tahun kepada mama bulat (me)....hehe bertuah kan mama dan anak sama-sama
sambut hari lahir yang sama...Teringat pulak tahun lepas sambut birthday di wad bersalin masa tu bulat dilahirkan pada 20.12.2010 jam 12.49 a.m dan mama bulat pulak beza 1 jam dari anaknya

Untuk Kak Nora Thanks sebab bagi blueberry cheesecake yang sedap tu...nnt saya upload gambar kek ok..
kebetulan pulak tengah sibuk...
InsyaALLAH akan diupload.... 


Print This Page

Thursday, December 9, 2010

Ohhh Tidak Gegendang Telingaku Bengkok

Assalamualaikum...

Baru semalam kami selamat smpi dari melawat nenek yang sedang sakit di Tawau (perjalanan lebih 500km)
daoakan kesihatan nenekku yang tercinta agar dia kuat untuk melaluinya.....

Tidak tahu kenapa semalam sampai di Ranau tetiba pulak telinga ini rasa tidak selesa apa lagi seperti yang selalu aku lakukan menutup hidung dgn tangan dan ku hembus udara keluar dari telinga...tapi kali ini percubaan ku gagal....alamak sakitnya.....

sumber google.com

Menurut kata doktor gegendang telingaku bengkok....tiada ubat yang boleh diberi untuk mengubati hanya masa sebagai ganti......menurutnya lagi dlm tempoh seminggu gegendang akan pulih dengan sendiri tapi aku diberi ubah tahan sakit...masalahnya malam tu aku rasa mcm sakit mau besalin pulak...badanku lemah, rasa mcm mau demam yang paling aku tidak tahan isi-isi dalam telinga ku ni macam mau terkeluar.....

Ingat mau MC suda besok..... paginya sakit telingaku kurang sikit...kali ini aku rasa mcm kurang pendengaran bila org bercakap aku dengar nda dengar...dan yg paling sadis suaraku sendiri pun aku nda berapa jelas..nda dpt ku control volume suaraku...kuatkah perlahan aku pun nda pasti....

 
sumber google.com

Lagi satu bunyi dengungan sepanjang masa yg ku dengar sangat2 tidak selesa....Dering di telinga (tinnitus)...
Apapun syukurlah sebab gegendang tidak pecah........pangajarannya disini jangan lagi buat apa yang selalu aku buat....kali ini aku menghitung hari detik demi detik....

Beberapa petua yang aku diberi untuk mempercepatkan telingaku sembuh..
  1. cuba ko kaci masuk air d telinga pastu kaci keluar balik... ada lg guna rambut pastu tiup telinga...
  2. siapa yg ada rambut panjang gengam pastu kaci tekap d telinga mu pastu tiup... sma ko gemgam jari mu  macam penumbuk tue pastu ko tiup then kaci tekap d telinga... ko cuba la mana2 ja yg berkesan... nda salah mencuba kan... aku tanya2 org opis djwp bgtu macam nda logik tpi cuba ja la... nda juga membahayakan... hehehehee Insyaallah berkesan....
  3. Daun kelor di rendam sekejap air lalu diperah airnya ke mata..rasanya sangat pedih
  4. mungkin ko kurang zat besi..ni pnyakit ndak bleh d rawat cuma bleh d cegah..aku rasa ko byk mdengar ni...atau ko memang pndengar yg baik...(ni petua salah seorang dr kwnku..tqvm Doktor Degunture Wenger Gunner )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...