Thursday, December 9, 2010

Ohhh Tidak Gegendang Telingaku Bengkok

Assalamualaikum...

Baru semalam kami selamat smpi dari melawat nenek yang sedang sakit di Tawau (perjalanan lebih 500km)
daoakan kesihatan nenekku yang tercinta agar dia kuat untuk melaluinya.....

Tidak tahu kenapa semalam sampai di Ranau tetiba pulak telinga ini rasa tidak selesa apa lagi seperti yang selalu aku lakukan menutup hidung dgn tangan dan ku hembus udara keluar dari telinga...tapi kali ini percubaan ku gagal....alamak sakitnya.....

sumber google.com

Menurut kata doktor gegendang telingaku bengkok....tiada ubat yang boleh diberi untuk mengubati hanya masa sebagai ganti......menurutnya lagi dlm tempoh seminggu gegendang akan pulih dengan sendiri tapi aku diberi ubah tahan sakit...masalahnya malam tu aku rasa mcm sakit mau besalin pulak...badanku lemah, rasa mcm mau demam yang paling aku tidak tahan isi-isi dalam telinga ku ni macam mau terkeluar.....

Ingat mau MC suda besok..... paginya sakit telingaku kurang sikit...kali ini aku rasa mcm kurang pendengaran bila org bercakap aku dengar nda dengar...dan yg paling sadis suaraku sendiri pun aku nda berapa jelas..nda dpt ku control volume suaraku...kuatkah perlahan aku pun nda pasti....

 
sumber google.com

Lagi satu bunyi dengungan sepanjang masa yg ku dengar sangat2 tidak selesa....Dering di telinga (tinnitus)...
Apapun syukurlah sebab gegendang tidak pecah........pangajarannya disini jangan lagi buat apa yang selalu aku buat....kali ini aku menghitung hari detik demi detik....

Beberapa petua yang aku diberi untuk mempercepatkan telingaku sembuh..
  1. cuba ko kaci masuk air d telinga pastu kaci keluar balik... ada lg guna rambut pastu tiup telinga...
  2. siapa yg ada rambut panjang gengam pastu kaci tekap d telinga mu pastu tiup... sma ko gemgam jari mu  macam penumbuk tue pastu ko tiup then kaci tekap d telinga... ko cuba la mana2 ja yg berkesan... nda salah mencuba kan... aku tanya2 org opis djwp bgtu macam nda logik tpi cuba ja la... nda juga membahayakan... hehehehee Insyaallah berkesan....
  3. Daun kelor di rendam sekejap air lalu diperah airnya ke mata..rasanya sangat pedih
  4. mungkin ko kurang zat besi..ni pnyakit ndak bleh d rawat cuma bleh d cegah..aku rasa ko byk mdengar ni...atau ko memang pndengar yg baik...(ni petua salah seorang dr kwnku..tqvm Doktor Degunture Wenger Gunner )

1 comment:

  1. adui..sakit klu sda mcm tu..rasa2 nya mcm kna infection tu..psl prna da pglmn..anak kkk masuk kumbang d telinga..smpi skrg kumbang tu d gelar kumbang seribu..psl kos mengeluarkan kumbang itu ada 1ribu++ d smc ..p jmpa pakar telinga d damai plaza rasanya tu dktr skrg..jgn try masuk kn pa2 lg..nnt tmbh enfeksi tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...