Thursday, November 25, 2010

Kek Marble

Assalamualaikum.....

Kali ni kita berkongsi satu resepi yang diambik dari Mat Gebu........(Sebenarnya kek ni saya buat sehari lepas raya qurban..tetapi dek masalah teknikal maka hari ini ter'publish'kek marble yang telah sekian lama disimpan sbg draf)

Seperti biasa setiap kali ada N3 terbaru dari Mat Gebu saya pasti akan singgah ke blog beliau.....kali ni menjenguk ke bhgn kek mencari bahan yang paling mudah dan senang..Akhirnya resepi kek marble ni juga cuba dibuat...Alhamdulillah hasilnya memuaskan.

Tapi saya hanya menggunakan separuh dari pada bahan yang digunakan...maklumlah percubaan pertama kena buat sikit-sikit takut tidak menjadi...(yelah saya ni bukannya pakar mcm Mat Gebu kita)


Bahan-Bahannya

***Saya hanya menggunakan separuh dari ukuran dibawah***

300 g mentega (guna high quality butter) - saya guna brand butter cup
280 g tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1 camca besar susu tepung*(*disatukan, diayak)
5 biji telur gred A (kurang lebih 60g sebiji dengan kulit) - seperti biasa guna telur gred B klu ikut ukuran seprauh saya guna 3 biji
250 g gula pasir
1 camca besar ovallate (cake stabilizer)
30 g gliserin (boleh ganti dengan susu sejat) - saya gunakan susu sejat dlm
20 g air
1 camca teh esen vanilla
1 camca besar coklat emulco

Cara-cara
  1. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser tin bulat berukuran 9 inci, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar mentega hingga kembang dan gebu. Masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit hingga habis, gunakan kelajuan perlahan. Gaul rata dan ketepikan.
  3. Dalam mixing bowl yang bersih dan kering, masukkan gula pasir dan ovallate, putar perlahan hingga gula dan ovallate bergaul rata. Masukkan telur (semua sekali) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan kembang dan pekat seperti adunan kuih baulu.
  4. Perlahan kan speed dan masukkan no. 2 perlahan2 sehingga habis, putar sebati. Masukkan esen vanilla, gliserin dan air, kacau rata. Bahagi adunan kepada 2 bahagian sama banyak, satu biar pada warna asal dan satu lagi campur dengan coklat emulco, kacau rata.
  5. Sudukan ke dalam tin kek tadi secara berselang-seli, dan buat hingga siap. Kemudian, ambik pisau atau chostick, buat beberapa lorekkan pada adunan kek tadi, cukup sekadar 3 - 4 kali lorekkan. Bakar 50 - 55 minit atau hingga kuning keemasan, check dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih tanda kek telah masak.Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotog
***Petua dari qaseehatikuqaseeh.blogspot.com yang sangat mujarab.....gunakan satu bekas disimpan sedikit air dan diletakkan dibawah acuan kek yang hendak dibakar agar kek marble tidak tidak terlalu kering.....Hasil dari mencuba petua ini kek marble saya menjadi lebih gebu dan lembab ***

3 comments:

  1. hahahaa..petua tu mmg lama sda d simpan..
    smpi ampir2 trlupa sda..ada hikmah jgk be cerita psl msk2 terus te kuar segala2 petua yg be kurun lama d jeruk..psl akak pn lama sda ndak membaking kek..semenjak ada rice cooker yg buli baking kek nie..tp kn terus kembang kempis bontot kena tag d cni..heheheh

    ReplyDelete
  2. hahaha.....apa2pun tqvm atas petua akak....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...